Poradnik rodzinny


Zdrowy sen

      Sen jest najta┼äszym i najskuteczniejszym eliksirem pi─Ökno┼Ťci. Niestety, obecnie, zw┼éaszcza kobiety ÔÇö niezale┼╝nie od kraju, gdzie mieszkaj─ů i zawodu, jaki wykonuj─ů ÔÇö sypiaj─ů za ma┼éo. Sen jest konieczny dla regeneracji ustroju, dla odnowy kom├│rek uk┼éadu nerwowego W czasie snu nast─Öpuje zwolnienie pracy narz─ůd├│w wewn─Ötrznych, rozlu┼║nienie mi─Ö┼Ťni ÔÇö organizm w tym czasie pracuje na zmniejszonych obrotach mobilizuj─ůc konieczn─ů energi─Ö do dalszego swego funkcjonowania.
      Ilo┼Ť─ç snu jest w pewnym sensie spraw─ů indywidualn─ů, zale┼╝n─ů w du┼╝ym stopniu od typu uk┼éadu nerwowego.
      Ludzie doro┼Ťli sypiaj─ů zwykle 8ÔÇö9 godzin na dob─Ö. dzieci d┼éu┼╝ej, oko┼éo 10 godzin, a osobom starszym wystarcza zwykle sen kr├│tszy, niekiedy 6 godzin. Nie jest to jednak regu┼é─ů i s─ů osoby starsze, kt├│re potrzebuj─ů wi─Ökszej ilo┼Ťci snu.
      R├│wnie wa┼╝na, jak d┼éugo┼Ť─ç snu jest jego regularno┼Ť─ç. Ustr├│j ludzki podlega biologicznym wahaniom, zale┼╝nym od pory doby. Wahania te maj─ů okresowy, ale sta┼éy charakter.
      Zaczynanie snu o tej samej godzinie i wstawanie o tej samej porze ma du┼╝e znaczenie dla zdrowia i jest dostosowaniem si─Ö do biologicznego rytmu.
      Przyjmuje si─Ö, ┼╝e w czasie snu najzdrowsza jest pozycja p┼éaska, z nisko u┼éo┼╝on─ů g┼éow─ů. Niskie u┼éo┼╝enie g┼éowy zapobiega tworzeniu si─Ö podbr├│dka i zmarszczek na szyi. S─ů kraje, gdzie przyj─Öte jest sypianie na wa┼éku pod szyj─ů, co na pewno jest bardzo wskazane ze wzgl─Öd├│w kosmetycznych, cho─ç mo┼╝e niezbyt wygodne.
      Dob├│r ┼é├│┼╝ka, czy ma by─ç mi─Ökkie, czy twarde i dob├│r przykrycia zale┼╝y od upodoba┼ä osobistych. Teoretycznie ┼é├│┼╝ko twarde zapewnia dobre u┼éo┼╝enie dla kr─Ögos┼éupa i jest najbardziej wskazane, je┼Ťli jednak spanie na takim ┼é├│┼╝ku nie daje uczucia dobrego wypoczynku, nie nale┼╝y si─Ö przy tym upiera─ç.

Celem zapewnienia dobrego snu nale┼╝y przestrzega─ç pewnych zasad, a mianowicie:
1. Kolacj─Ö nale┼╝y spo┼╝ywa─ç co najmniej na dwie godziny przed udaniem si─Ö na spoczynek. Kolacja powinna by─ç najmniej obfitym posi┼ékiem w ci─ůgu dnia.
2. Przed udaniem si─Ö na spoczynek nale┼╝y odby─ç 30-minutow─ů przechadzk─Ö. W┼éa┼Ťciciele ps├│w, kt├│re trzeba wyprowadza─ç ÔÇö wiele zawdzi─Öczaj─ů swoim czworono┼╝nym przyjacio┼éom.
3. Przed spaniem nale┼╝y dok┼éadnie si─Ö umy─ç. Letnia k─ůpiel dzia┼éa uspokajaj─ůco i przy┼Ťpiesza zasypianie.
4. Okno pokoju, w kt├│rym si─Ö ┼Ťpi, powinno by─ç otwarte. O ile nie jest to mo┼╝liwe, pok├│j powinien by─ç starannie przewietrzony. Temperatura pokoju nie powinna przekracza─ç 18 do 20┬░
5. Przy zasypianiu nie nale┼╝y my┼Ťle─ç o sprawach przykrych.
6. Przed snem nie powinno si─Ö czyta─ç ksi─ů┼╝ek, kt├│re wprowadzaj─ů w stan zdenerwowania.
7. Rano należy unikać gwałtownego budzenia.
8. Przyzwyczaić się do porannej gimnastyki po wstaniu z łóżka, przy otwartym oknie.
Sen w czasie dnia. 15ÔÇö30 minut po po┼éudniu zapewnia doskona┼éy wypoczynek, z kt├│rego nale┼╝y skorzysta─ç, o ile istnieje tylko mo┼╝liwo┼Ť─ç.

Spis tre┼Ťci:
Usuwanie plam
 Wywabianie plam
 Usuwanie plam rdzawych
 Usuwanie plam z atramentu i tuszu
 Usuwanie plam z czekolady
 Usuwanie plam z herbaty
 Usuwanie plam z jodyny
 Usuwanie plam z kakao
 Usuwanie plam z krwi
 Usuwanie plam z lakieru do paznokci
 Usuwanie plam z lakieru nitro
 Usuwanie plam z ma┼Ťci
 Usuwanie plam z mleka
 Usuwanie plam z moczu
 Usuwanie plam z potu
 Usuwanie plam z ple┼Ťni
 Usuwanie plam z sok├│w
 Usuwanie plam ze smo┼éy i ┼╝ywicy
 Usuwanie plam z t┼éuszczu i oleju
 Usuwanie plam z trawy
 Usuwanie plam z wosku i parafiny
 Usuwanie plam z wina
 Usuwanie plam z ┼╝├│┼étka jaj
 Usuwanie ze ┼Ťcian plam z wilgoci
┼╗ywienie
 Przyrz─ůdzenie potraw
 Karmienie niemowl─ůt
 Przechowywanie owoc├│w
 Przechowywanie produkt├│w
 Od┼╝ywianie dzieci i m┼éodzie┼╝y
 Zasady ┼╝ywienia
 ┼╗ywienie dietetyczne
Dom i ogr├│d
 Jak zadba─ç o wod─Ö w basenie ?
 Konserwacja pod┼éogi
 Odetkanie zapchanego zlewu
 Zwalczanie karaczan├│w
 Porz─ůdki domowe
 Czyszczenie mebli
 Utrzymanie czysto┼Ťci
 Jak dba─ç o ro┼Ťliny w mieszkaniu
 Uprawa ro┼Ťlin kwiatowych
 Os┼éona przed rozbiciem telewizora
 Ro┼Ťliny w sypialni
 Czy automatyczny odkurzacz jest skuteczny
Styl
 Bielizna na karnawa┼é
 Zgrabna sylwetka
 Wady, kt├│re mo┼╝na zatuszowa─ç
Czas wolny
 Psychotesty
┼╗yj zdrowo
 Zdrowy sen
 Opalanie w zimie
 K─ůpiele powietrzne
 K─ůpiele s┼éoneczne
 K─ůpiele w rzece, morzu i basenie
 Wskazania na upa┼éy
 Zastosowanie zi├│┼é w kosmetyce
Pranie
 Pranie jedwabiu
 Pranie kolorowych tkanin bawe┼énianych
 Pranie odzie┼╝y we┼énianej
 Pranie odzie┼╝y z w┼é├│kien syntetycznych
 Pranie odzie┼╝y z elany
 Pranie odzie┼╝y z laminat├│w
 Pranie firanek
 Pranie poduszek
 Pranie wyrob├│w z w┼é├│kien stylonowych

Pomoc Linki O Serwisie
O nas
Formularz kontaktowy
Poradnik domowy
Poradnik działkowca
Spryciarze
Polskie Składy Budowlane
Jak to działa
Reklama
Jak doda─ç strone
Copyright ┬ę poradnik-rodzinny.pl All Rights Reserved.