Poradnik rodzinny


Wpływ trybu życia na skórę

      Jednym z ważnych czynników dla zdrowia skóry jest prawidłowe oddychanie czystym, bogatym w tlen powietrzem. Oddychanie jest procesem automatycznym; człowiek wykonuje około 20 000 oddechów dziennie. Celem oddychania jest nasycenie krwi tlenem, który jest nieodzownym warunkiem życia. Tlen jest to życiodajny gaz dla wszystkich tkanek organizmu, a więc i dla skóry. Przy wdechu powietrze wchodzi do płuc, a zawarty w nim tlen przechodzi z pęcherzyków płucnych do krwi, gdzie łączy się z hemoglobiną krwinek czerwonych a następnie z obiegiem krwi zostaje doprowadzany do całego ustroju.
      W wyniku utleniania (spalania) powstaje w ustroju dwutlenek węgla, który jako odpadowy produkt przemiany materii jest wydalany z ustroju, przechodząc do płuc z krwią żylną i opuszczając płuca przy wydechu. Przy niedostatecznej ilości tlenu w ustroju (przebywanie w dusznych, nie wietrzonych pomieszczeniach lub przesyconych dymem tytoniowym) następuje niedotlenienie tkanek, między innymi skóry, co wyraźnie wpływa na jej wygląd i zdrowie. Dlatego też należy w każdej wolnej chwili organizm nasycać tlenem, przebywać na świeżym powietrzu, uprawiać sporty, gimnastykę. Ruch na świeżym powietrzu wywiera również dobroczynny wpływ na stan psychiczny, który z kolei oddziaływuje na urodę.
      Ale nie tylko przebywanie w atmosferze dymu tytoniowego wywiera niekorzystny wpływ na skórę. Jeszcze gorsze skutki dla organizmu pociąga palenie papierosów. Dym tytoniowy zawiera nikotynę i inne substancje trujące, które działają porażająco na oddychanie wewnątrzkomórkowe. Nikotyna zawarta w dymie tytoniowym powoduje skurcz naczyń krwionośnych, a przez to gorsze odżywianie, między innymi skóry. W wyniku wpływu trucizn zawartych w dymie tytoniowym na przewód pokarmowy, a zwłaszcza żołądek i dwunastnicę oraz współdziałające z nimi narządy, wątrobę i trzustkę, mogą wystąpić różnorodne zakłócenia czynności tych narządów. Wielki wpływ na prawidłowy stan skóry ma sprawne funkcjonowanie przewodu pokarmowego. Kto chce mieć cerę o świeżym i estetycznym wyglądzie musi przestać palić papierosy. U palących proces starzenia się skóry ulega przyspieszeniu.
      Ważną rolę dla całego organizmu, a więc dla stanu skóry, odgrywa racjonalne odżywianie. Współczesna nauka dobrze poznała zasady racjonalnego odżywiania zarówno od strony jakościowej, jak i ilościowej. Dla organizmu konieczne jest dostarczenie składników białkowych (od ilości dostarczonego białka zależy w dużej mierze stan włosów, skóry, paznokci), tłuszczowych oraz węglowodanów, witamin, soli mineralnych i wody. 1 g tłuszczu spalając się w ustroju dostarcza około 9 kalorii, podczas gdy 1 g białka i 1 g węglowodanów po około 4 kalorii. Zawartość poszczególnych składników pokarmowych w diecie powinna być uzależniona od wielu czynników, między innymi od rodzaju pracy, wieku, warunków klimatycznych i zmian chorobowych skóry. Szczególnie istotne znaczenie dla licznych procesów biochemicznych ma odpowiedni poziom witamin w ustroju. Wiele chorób skóry wiąże się z niedoborem witaminowym, który może zależeć od zmniejszonej ilości witamin w pożywieniu, upośledzenia ich wchłaniania lub niedostatecznego wytwarzania niektórych witamin w ustroju.

Witamina A (akseroftol) jest rozpuszczalna w tłuszczach. Występuje w przyrodzie jako witamina lub jako prowitamina — karoten — z którego w ustroju tworzy się dopiero właściwa witamina A. Znajduje się ona w mleku, maśle, tranie, żółtku jaja kurzego. Karoten natomiast spożywany jest wraz z marchewką, pomidorami i innymi jarzynami. Niedobór w ustroju witaminy A powoduje nadmierne i nieprawidłowe rogowacenie skóry, która staje się sucha, szorstka, chropowata. Witamina A ma również duże znaczenie dla prawidłowego wzrostu włosów i paznokci.

Witamina B (ryboflawina) znajduje się w białku jaja kurzego, w mleku, mięsie, drożdżach. Reguluje ona procesy przemiany komórkowej. Niedobór witaminy B2 powoduje bolesne pęknięcia w okolicy kącików ust (popularnie nazywane zajadami). Ryboflawina działa bardzo korzystnie na zmiany łojotokowe skóry i włosów, w trądziku zwykłym i różowatym.

Witamina C (kwas askorbinowy) zawarta jest w jarzynach, pędach i owocach, między innymi w owocach dzikiej róży, w chrzanie, w igliwiu sosny, w cytrynach, pomarańczach, papryce itd. Odgrywa ona znaczną rolę w procesach biologicznych, ma działanie odtruwające, odczulające, wzmaga oporność ustroju.

      Na przykładzie trzech witamin widać jak różnorodne spełniają one funkcje i jak niezbędne są dla prawidłowego przebiegu procesów ustrojowych. Spożywanie surówek jarzynowo-owocowych przyczynia się do ładnego i zdrowego wyglądu skóry. Natomiast wskazane jest ograniczenie w jadłospisie ilości tłuszczów ciężkostrawnych. ostrych przypraw, alkoholu i niektórych węglowodanów. Cukierki, czekolada, ciasta sprzyjają tyciu, zwiększają we krwi poziom cukru, który jest dobrą pożywką dla bakterii, atakujących zwłaszcza skórę łojotokową. Dbać o umiar w jedzeniu, troszczyć się o różnorodność spożywanych pokarmów, odżywiać się regularnie — oto zasady racjonalnego odżywiania. Przejadanie się skraca życie.

Spis treści:
Skóra a zdrowie i uroda
 Skóra odzwierciedleniem zdrowia
 Budowa skóry
 Czynności skóry
 Rodzaje cery
 Starzenie się skóry
 Wpływ trybu życia na skórę
 Wpływ pogody na skórę
 Wpływ środków chemicznych na skórę
 Wrzód pełzający rogówki
Niektóre choroby skóry
 Alergiczne choroby skóry
 Łuszczyca
 Rozszerzenie naczyń krwionośnych skóry
 Trądzik pospolity
 Trądzik różowaty
 Rozstępy skórne
 Cellulitis
Pielęgnowanie cery
 Uwagi ogólne
 Cera prawidłowa
 Cera sucha
 Cera tłusta
 Gimnastyka twarzy
 Maseczki
 Maseczki kosmetyczne
 Kremy kosmetyczne
 Płyny kosmetyczne do twarzy
 Pudry
 Oczyszczanie i odświeżanie skóry
 Odżywianie i regenerowanie skóry
 Pielęgnowanie szyi i podbródka
 Środki do pielęgnowania cery
 Środki przeciw nadmiernej potliwości
 Samoopalacze
 Zapobieganie zmarszczkom
Makijaż
 Zasady dobrego makijażu
 Oczyszczanie twarzy
 Nakładanie podkładu
 Korygowanie owalu twarzy
 Techniki makijażu
 Technika makijażu oczu
 Makijaż i regulacja brwi
 Makijaż ust
 Makijaż wieczorowy
 Przyciemnianie brwi i rzęs henną
 Lakiery do paznokci
Pielęgnacja włosów
 Budowa i fizjologia włosa
 Mycie głowy
 Włosy normalne
 Włosy suche
 Włosy tłuste
 Fryzura w warunkach domowych
 Dostosowanie fryzury do twarzy
 Farbowanie włosów
 Szampony barwiące
 Trwała ondulacja
 Rozjaśnianie włosów
Zasadnicze schorzenia włosów
 Łojotok
 Łupież
 Rozdwajanie się włosów
 Wypadanie włosów
Rola higieny ciała
 Mycie, kąpiele, natryski
 Płyny do kąpieli
 Dodatki do kąpieli
 Golenie mężczyzn
 Mydła
 Wody toaletowe
 Pielęgnowanie jamy ustnej
 Pielęgnowanie rąk
 Pielęgnowanie paznokci
 Pielęgnowanie nóg
 Pielęgnowanie oczu
 Typowe schorzenia paznokci
 Codzienna gimnastyka
 Masaż całego ciała

Pomoc Linki O Serwisie
O nas
Formularz kontaktowy
Poradnik domowy
Poradnik działkowca
Spryciarze
Polskie Składy Budowlane
Jak to działa
Reklama
Jak dodać strone
Copyright © poradnik-rodzinny.pl All Rights Reserved.