Poradnik rodzinny


Codzienna gimnastyka

      Wsp├│┼éczesny tryb ┼╝ycia pozostawia ma┼éo czasu na d┼éugie spacery, korzystanie ze ┼Ťwie┼╝ego powietrza i ruchu, kt├│ry dla ka┼╝dego organizmu jest niezb─Ödny. Wiele kobiet ma prac─Ö siedz─ůc─ů, a w domu - opr├│cz codziennego krz─ůtania, kt├│re przecie┼╝ nie jest gimnastyk─ů - siedzi przy posi┼ékach lub programie telewizyjnym. To wszystko powoduje, ┼╝e mi─Ö┼Ťnie nasze szybciej wiotczej─ů, a ca┼éa sylwetka staje si─Ö mniej harmonijna, a bardziej oci─Ö┼╝a┼éa. Od wielu lat wiadomo, ┼╝e ludzie kt├│rzy u┼╝ywaj─ů sport├│w, ruchu i przebywaj─ů na powietrzu, rzadziej choruj─ů na serce i zaburzenia kr─ů┼╝enia.
      Pierwsza rada to codzienny spacer, ale spacer przeznaczony nie na za┼éatwienie zakup├│w, lecz dla zdrowia, trwaj─ůcy przynajmniej 1/2 godziny, kt├│ry najlepiej odbywa─ç w parku, gdzie powietrze jest mniej zanieczyszczone. Spacer ten powinien by─ç przeprowadzony krokiem w miar─Ö szybkim, r├│wnym, z jednoczesnym pe┼énym, r├│wnomiernym oddychaniem.
      Osobom dysponuj─ůcym wi─Öksz─ů ilo┼Ťci─ů czasu polecamy uprawianie sport├│w; w miastach, gdzie baseny dost─Öpne s─ů i zim─ů i latem, p┼éywanie b─Ödzie utrzymywa┼éo mi─Ö┼Ťnie i figur─Ö przez d┼éugi czas w dobrej formie. Latem, je┼╝eli s─ů ku temu mo┼╝liwo┼Ťci, osobom zdrowym zaleca si─Ö tenis na kortach otwartych, siatk├│wk─Ö i inne gry sportowe, w zale┼╝no┼Ťci od wieku, zdrowia, mo┼╝liwo┼Ťci i ilo┼Ťci czasu. Na codzienny spacer prawie ka┼╝dy mo┼╝e sobie pozwoli─ç, nale┼╝y tylko dobrze zorganizowa─ç sobie czas. Ponadto wskazana jest codzienna gimnastyka. Bardzo cz─Östo s┼éyszy si─Ö, szczeg├│lnie od kobiet prowadz─ůcych du┼╝y dom, i┼╝ maj─ů dostatecznie du┼╝o ruchu przy codziennym sprz─ůtaniu, gotowaniu i innych pracach. W┼éa┼Ťnie dla takich kobiet gimnastyka jest niezb─Ödna, gdy┼╝ wzmocni wszystkie mi─Ö┼Ťnie, a nie tylko te, kt├│re s─ů zaanga┼╝owane w pracy domowej. Gimnastyk─Ö trzeba uprawia─ç regularnie. Pora ─çwicze┼ä - rano czy wieczorem - zale┼╝y od planu zaj─Ö─ç, lepiej jednak stosowa─ç gimnastyk─Ö rano. Przy braku wprawy zaczyna si─Ö od ─çwicze┼ä naj┼éatwiejszych, aby od razu nie przeci─ů┼╝y─ç mi─Ö┼Ťni.
      Codzienn─ů gimnastyk─Ö najlepiej przeprowadza─ç w pomieszczeniach dostatecznie przestronnych, dobrze przewietrzonych i koniecznie przy otwartym oknie. Do ─çwicze┼ä gimnastycznych wk┼éada si─Ö kostium k─ůpielowy albo szorty i lekk─ů, nie obciskaj─ůc─ů koszulk─Ö. ─ćwicz─ůc regularnie, codziennie, ju┼╝ po tygodniu mo┼╝na uzyska─ç popraw─Ö nie tylko samopoczucia, ale r├│wnie┼╝ wygl─ůdu. Podajemy kilka podstawowych ─çwicze┼ä, ┼éatwych i mo┼╝liwych do wykonania w domu, a wskazanych do utrzymania dobrej kondycji.

Sk┼éony. Nale┼╝y stan─ů─ç zupe┼énie prosto, stopy ustawione oko┼éo 30 cm od siebie, nogi wyprostowane. Przy wdechu podnie┼Ť─ç r─Öce wysoko nad g┼éow─ů, przy wydechu g┼é─Öboki sk┼éon do przodu i dotkn─ů─ç pod┼éogi czubkami palc├│w po lewej stronie lewej stopy, nast─Öpnie pospr─Ö┼╝ynowa─ç r─Ökami po┼Ťrodku st├│p i dotkn─ů─ç r─Ökoma pod┼éogi mi─Ödzy stopami, wreszcie dotkn─ů─ç r─Ökoma pod┼éogi po prawej stronie prawej stopy.

Podnoszenie kolan. Postawa wyprostowana przy nogach z┼é─ůczonych, r─Öce lu┼║no zwisaj─ů po bokach. Podnie┼Ť─ç zgi─Öt─ů w kolanie lew─ů nog─Ö tak wysoko, jak to mo┼╝liwe, obj─ů─ç r─Ökoma kolano i przyci─ůgn─ů─ç najbli┼╝ej. ─ćwiczenia powt├│rzy─ç z praw─ů nog─ů. Dla ka┼╝dej nogi - wykona─ç ─çwiczenie pi─Ö─ç do dziesi─Öciu razy.
Uwaga: plecy przy tym ─çwiczeniu musz─ů by─ç wyprostowane.

Sk┼éony boczne. Postawa wyprostna, nogi oddalone od siebie o 30 cm. Przy prostych plecach wykonywa─ç sk┼éony boczne w lewo, przy czym lewa r─Öka przesuwa si─Ö wzd┼éu┼╝ lewej nogi, a prawa r─Öka zgi─Öta w ┼éokciu znajduje si─Ö nad p┼éow─ů. Powr├│ci─ç do pozycji wyj┼Ťciowej i powt├│rzy─ç ─çwiczenie w stron─Ö praw─ů. Powt├│rzy─ç ─çwiczenie dla ka┼╝dej strony po 5, 10 razy.

Kr─ů┼╝enie r─ůk. Postawa wyprostna, nogi oddalone od siebie o 30 cm. Wyprostowanymi r─Ökami zatacza─ç ko┼éa tak du┼╝e jak to jest mo┼╝liwe. ─ćwiczenie rozpoczyna si─Ö w chwili, gdy lewa r─Öka jest z ty┼éu, a prawa z przodu. Kr─ů┼╝enie wykonuje si─Ö w dw├│ch kierunkach, od ty┼éu do przodu i od przodu do ty┼éu. Powt├│rzy─ç ─çwiczenie dla ka┼╝dego kierunku 10 razy.

Przysiady. Postawa wyprostna, nogi w niewielkim rozkroku. R─Öce zupe┼énie wyprostowane do przodu. Wspi─Öcie na palcach i zej┼Ťcie do przysiadu z oparciem si─Ö na ca┼éych stopach. Powt├│rzy─ç ─çwiczenie 5 razy.

Sk┼éony w pozycji siedz─ůcej. Pozycja siedz─ůca na dywanie, przy czym plecy i nogi musz─ů by─ç wyprostowane. Wznos wyprostowanych r─ůk do pozycji pionowej i r├│wnoczesny silny wdech nosem. Nast─Öpnie wyprostowanymi r─Ökoma stara─ç si─Ö dotkn─ů─ç palc├│w st├│p, z r├│wnoczesnym g┼é─Öbokim wydechem ustami. W tym ─çwiczeniu nale┼╝y zwr├│ci─ç szczeg├│ln─ů uwag─Ö na to, aby nogi pozosta┼éy przez ca┼éy czas wyprostowane. ─ćwiczenie powt├│rzy─ç 5 razy.

Podnoszenie n├│g. Pozycja le┼╝─ůca na plecach z nogami wyprostowanymi i z┼é─ůczonymi. Uniesienie obu n├│g na wysoko┼Ť─ç czterech szeroko┼Ťci d┼éoni i zatrzymanie ich na chwil─Ö w tej pozycji. Nast─Öpnie powolny powr├│t do pozycji wyj┼Ťciowej. ─ćwiczenie powt├│rzy─ç 5 razy.
Taka sama pozycja. R─Öce wyci─ůgni─Öte do boku na wysoko┼Ťci ramion. Wznos wyprostowanej prawej nogi do pozycji pionowej, a nast─Öpnie powolne opuszczenie jej na pod┼éog─Ö. To samo powt├│rzy─ç z lew─ů nog─ů. Przez ca┼ée ─çwiczenie plecy pozostaj─ů na pod┼éodze. ─ćwiczenie powt├│rzy─ç dla ka┼╝dej nogi po 5 razy.

Waga. Pozycja le┼╝─ůca na brzuchu z wyprostowanymi nogami i wyci─ůgni─Ötymi przed siebie r─Ökami. R├│wnoczesny wznos wyprostowanych n├│g i r─ůk oraz g┼éowy mo┼╝liwie najwy┼╝ej, przy czym tu┼é├│w pozostaje na pod┼éodze. Powr├│t do pozycji wyj┼Ťciowej. Powt├│rzy─ç ─çwiczenie pi─Öciokrotnie.

Rowerek. Pozycja le┼╝─ůca na plecach z nogami podniesionymi do pozycji pionowej. R─Öce opieraj─ů si─Ö o biodra. Nogami wykonywa─ç ruchy jak przy je┼║dzie na rowerze. ─ćwiczenie nale┼╝y wykona─ç przynajmniej 20 razy.

Wi─Öksz─ů ilo┼Ť─ç ─çwicze┼ä mo┼╝na znale┼║─ç w podr─Öcznikach do gimnastyki ca┼éego cia┼éa. Zestaw powy┼╝szych ─çwicze┼ä podstawowych obejmuje jednak prawie w ca┼éo┼Ťci gimnastyk─Ö wszystkich mi─Ö┼Ťni, kt├│re w czasie pracy, siedz─ůcej czy stoj─ůcej, s─ů bez ruchu. Po gimnastyce konieczny jest natrysk, najlepiej letni.

Spis tre┼Ťci:
Sk├│ra a zdrowie i uroda
 Sk├│ra odzwierciedleniem zdrowia
 Budowa sk├│ry
 Czynno┼Ťci sk├│ry
 Rodzaje cery
 Starzenie si─Ö sk├│ry
 Wp┼éyw trybu ┼╝ycia na sk├│r─Ö
 Wp┼éyw pogody na sk├│r─Ö
 Wp┼éyw ┼Ťrodk├│w chemicznych na sk├│r─Ö
 Wrz├│d pe┼ézaj─ůcy rog├│wki
Niekt├│re choroby sk├│ry
 Alergiczne choroby sk├│ry
 ┼üuszczyca
 Rozszerzenie naczy┼ä krwiono┼Ťnych sk├│ry
 Tr─ůdzik pospolity
 Tr─ůdzik r├│┼╝owaty
 Rozst─Öpy sk├│rne
 Cellulitis
Piel─Ögnowanie cery
 Uwagi og├│lne
 Cera prawid┼éowa
 Cera sucha
 Cera t┼éusta
 Gimnastyka twarzy
 Maseczki
 Maseczki kosmetyczne
 Kremy kosmetyczne
 P┼éyny kosmetyczne do twarzy
 Pudry
 Oczyszczanie i od┼Ťwie┼╝anie sk├│ry
 Od┼╝ywianie i regenerowanie sk├│ry
 Piel─Ögnowanie szyi i podbr├│dka
 ┼Ürodki do piel─Ögnowania cery
 ┼Ürodki przeciw nadmiernej potliwo┼Ťci
 Samoopalacze
 Zapobieganie zmarszczkom
Makija┼╝
 Zasady dobrego makija┼╝u
 Oczyszczanie twarzy
 Nak┼éadanie podk┼éadu
 Korygowanie owalu twarzy
 Techniki makija┼╝u
 Technika makija┼╝u oczu
 Makija┼╝ i regulacja brwi
 Makija┼╝ ust
 Makija┼╝ wieczorowy
 Przyciemnianie brwi i rz─Ös henn─ů
 Lakiery do paznokci
Pielęgnacja włosów
 Budowa i fizjologia w┼éosa
 Mycie g┼éowy
 W┼éosy normalne
 W┼éosy suche
 W┼éosy t┼éuste
 Fryzura w warunkach domowych
 Dostosowanie fryzury do twarzy
 Farbowanie w┼éos├│w
 Szampony barwi─ůce
 Trwa┼éa ondulacja
 Rozja┼Ťnianie w┼éos├│w
Zasadnicze schorzenia włosów
 ┼üojotok
 ┼üupie┼╝
 Rozdwajanie si─Ö w┼éos├│w
 Wypadanie w┼éos├│w
Rola higieny ciała
 Mycie, k─ůpiele, natryski
 P┼éyny do k─ůpieli
 Dodatki do k─ůpieli
 Golenie m─Ö┼╝czyzn
 Myd┼éa
 Wody toaletowe
 Piel─Ögnowanie jamy ustnej
 Piel─Ögnowanie r─ůk
 Piel─Ögnowanie paznokci
 Piel─Ögnowanie n├│g
 Piel─Ögnowanie oczu
 Typowe schorzenia paznokci
 Codzienna gimnastyka
 Masa┼╝ ca┼éego cia┼éa

Pomoc Linki O Serwisie
O nas
Formularz kontaktowy
Poradnik domowy
Poradnik działkowca
Spryciarze
Polskie Składy Budowlane
Jak to działa
Reklama
Jak doda─ç strone
Copyright ┬ę poradnik-rodzinny.pl All Rights Reserved.